Systembolagsföljetongen, del 3

Jag vet att man inte ska gnälla utan vara positiv och se till det goda… Har ju också redan innan hunnit gnälla lite på Systembolaget och deras otillräckliga rutiner och datasystem och på uteblivna lagda ordrar. Nu har ju också översyn tydligen påbörjats och där man gör vissa förändringar i bl. a butikernas hyllsystem och i själva sortimentupplägget och om detta är bra eller inte får väl tiden utvisa framöver. 

Nåväl, själv hade jag igår ett ärende till Örebro gick in en liten stund på Systembolagets hemsida innan avresan och sökte lite bland några sorter i sortimentet bl. a på Mackmyra Svensk Rök. Denna skall numera ingå i det ordinarie sortimentet och tydligen fanns några flaskor kvar på några av hyllorna ute i vissa butiker efter lanseringen den 2 september. Däribland den lilla butiken i Laxå som jag inom kort skulle passera på vägen! 

svenskrök

För alla som tidigare varit i kontakt med SB och deras skitdatasystem vet att dessa uppgifter om ”antal kvar i butik” bör tas med stor nypa salt då uppdatering av dessa uppgifter tydligen verkar ske enligt ej angiven intervall och lite grann på måfå och därför kan variera vid högtryck och med stor risk att varan är slutsåld när man kommit dit. Så förhoppningen att 1 st flaska av Mackmyra Svensk Rök verkligen skulle finnas kvar på hyllan i Laxå när jag klev in i butiken var därför i sort sett lika med noll, men jag kunde ju lika gärna chansa…

Tyvärr och i vanlig ordning så fick den i övrigt trevliga kassörskan försöka slingra sig ur svaret på min fråga om varför det på nätet står att det finns 1 flaska kvar i Laxå och när butiken tydligen inte mottagit en enda flaska över huvudtaget alls och att dom (enligt henne) själva undrar vart flaskorna har tagit vägen. 

Summan av kardemumman är att jag personligen skiter i vilken bokstavsordning eller uppställningssystem butikerna har när det egentligen och nästan alltid är själva datasystemet som fallerar! Hur svårt kan det vara att fixa fram ett system som klarar av att hålla och visa den exakta lagerstatusen i butikerna i realtid?

”En helt vanlig dag och ett ej helt ovanligt svar för en helt vanlig SB-kund i en helt vanlig liten butik i den södra delen av Sverige år 2013”

//Fredde

(Visited 9 times, 1 visits today)

3 svar på “Systembolagsföljetongen, del 3”

  1. Känner igen det där Fredde. Dock vet jag att när det står 1st eller flera som vissa inte i butiken känner till kan det vara kundorder. Antingen som kommit in och inte hämtats ut eller som ligger beställd men ännu inte kommit.

    ja jag vet… helt sinnessjukt system som inte fungerar efter kundens önskemål.

    I somras var jag o en kompis på väg upp till Fagersta som skulle ha 78st öl av en sort som vi var intresserade av. Dock innan vi åkte så kom vi på att ringa innan och alla var kundbokningar fick vi reda på efter mycket om och men. Så alla verkar inte ha koll på detta på de lokala SBna. Utan det verkar vara kanske en på varje SB som har hand om just beställning, privatimport, kundorder osv. Speciellt på mindre bolag… och då gör det hela inte enklare med ett datasystem som inte verkar prata samma språk i hela organisationen.

  2. Hade det ju som sagt på känn och blev väl inte jätteledsen och det blir väl fler chanser… Frågan är ju varför en beställd flaska kommer upp som ”tillgänglig” över huvudtaget när den redan är tingad? Ok, om aktuell vara ej uthämtats efter 2 veckor och där butiken väljer att ”ställa ut den i hyllan” till försäljning. Tror nog att om viljan finns så går det nog att fixa fram ett mycket bättre och smidigare upplägg…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *